zaterdag 9 februari 2019

Werkzaamheden, hotbed en kippendrama


Nu het toekomstige restaurant gewit is kunnen we er onze zithoek naartoe verhuizen. Eerst moest nog de kabel van de schotel antenne verplaatst worden, en dat met die sneeuw! Gelukkig was de kabel lang genoeg om naar de andere kant te verhuizen.
Nadat de tv er kon staan, zijn ook de stoelen en tafels verhuisd. Kacheltje aan en lekker zitten.


Ik had op de zolder nog allerlei gordijnen liggen, die ik opgehangen heb om de kou tegen te houden. Het maakt het gezelliger en het galmt niet meer zo erg. Er moesten nog wel ringen aangezet worden, zodat ze aan een stok opgehangen konden worden.

De oude keuken is inmiddels verwijderd en afgevoerd. En de nieuwe staat nu als bouwpakketje klaar. Het marmeren blad dat als extra weekblad gebruikt gaat worden bleek negen centimeter langer te zijn dan ik dacht. Gelukkig is het keukenblok tien centimeter kleiner dan ik dacht. We dachten dat alles  dus kan staan zoals gepland. Alleen de wasmachine is hoger dan het keukenblok. Gelukkig kunnen we die omruilen met de ijsblokjes machine. Voor beide is een afvoer, water en stroom nodig. Dus ook weer opgelost.

Ik ben bezig geweest met het maken van een hotbed. Eigenlijk had ik nog een laag hoger gepland met hout. Maar door de ongelijkheid van de stenen kierde dat teveel, dus weer eraf gehaald. En jammer dat het niet uitkwam op de hoeken met de stenen. Had ik beter onderop daarmee kunnen beginnen. Maar als je alles van tevoren weet...
Er stonden in de moestuin nog slaplantjes die daar spontaan zijn gaan groeien. Die mochten als eerste in het hotbed. Nu nog een plastic tunneltje erop en dan hebben we hopelijk al vroeg onze eerste sla.
Een hotbed is een verhoogde moestuinbak gevuld met een paar lagen mest afgewisseld met bladeren en takjes. Doordat dit gaat composteren komt er warmte vrij. Dit kan de grond wel tien graden warmer maken. Daardoor kun je eerder zaaien/planten en dus oogsten. Het kwam mij ook wel goed uit om iets nieuws te creƫren. De helft van onze moestuin blijkt namelijk in de schaduw van een aantal grote bomen te liggen. Daarom wil ik die helft verplaatsen. Met de verhoogde bak hoop ik geen last te krijgen van het wild dat vorige keer de boel kapot liep. Anders moet er een nieuw stuk omheining komen. En dat valt niet mee met die steenlaag die hier op zo'n 20 cm onder de grond zit. We moeten nog genoeg palen zetten voor de hondenren.

De honden zijn nog steeds een probleem doordat er geen hondenren is. Gisteravond hebben ze waarschijnlijk onze haan gevangen. Normaal kijk ik met het sluiten van het hok of alles binnen zit. Maar gisteren kwamen we tegen het donker thuis en ben ik het hok gaan sluiten zonder lamp. Ik kon dus niet zien of ze er allemaal waren. Waarschijnlijk heeft de haan ergens anders gezeten. Hij gaat namelijk weleens de gaas over naar de moestuin. Vanochtend vond ik alleen de vleugels terug. Dat vond ik toch wel heel erg.
Vandaag had een vriend van ons toevallig een haan apart zitten. Deze mochten wij meenemen en bij onze dames zetten. De kippen moesten even wennen, maar ze lieten hem al snel met rust. Ik heb hem een paar keer het hok in zitten gaan, maar vanavond zat hij niet op stok. Hij heeft een plekje gekozen onder het hok. Daar krijgen we hem niet weg, dus hopen dat het goed gaat vannacht. Morgen iets eerder gaan en proberen of hij binnen wilt. Waarschijnlijk vertrouwt hij de dames nog niet zo goed. Even afwachten dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten